W kontekście nowoczesnych kart graficznych pojęcia Ray Tracing oraz DLSS najczęściej idą w parze i pojawiają się niezwykle często. Jednak czym tak naprawdę są technologie stojące za tymi enigmatycznymi nazwami i jak wpływają na wydajność naszego komputera oraz rozgrywkę? W tym poradniku postaramy się to wyjaśnić
Spis treści
1. Ray Tracing - czyli śledzenie promieni
2. DLSS - czyli sztuczna inteligencja do poprawy wydajności
3. Podsumowanie
1. Ray Tracing - czyli śledzenie promieni
Tłumacząc dosłownie Ray Tracing oznacza śledzenie promieni. W kontekście kart graficznych i gier komputerowych odnosi się do technologii, która umożliwia generowanie bardziej zaawansowanych efektów wizualnych poprzez symulację rzeczywistego zachowania światła na różnych powierzchniach i w zmiennych warunkach. Co w praktyce daje nam ta technologia?
- - dokładniejsze i bardziej realistyczne odbicia światła - dotyczy to głównie odbić powierzchniowych, gdzie światło może odbijać się od jednego obiektu i padać na inny
- - generowanie realistycznych cieni - to jeden z najbardziej efektownych zastosowań ray tracingu. Technologia ta pozwala na dokładne określanie, gdzie cienie się pojawiają w zależności od źródła światła i obiektów
- - modelowania świateł globalnych, co przyczynia się do bardziej realistycznego oświetlenia. To obejmuje oddziaływanie światła z otoczeniem i różne efekty atmosferyczne, a także dokładniejsze oświetlenie podczas zmiennych pór dnia na ekranie.
- - bardziej realistyczne efekty przezroczystości, takie jak załamania światła w materiałach szklanych czy wodzie.
Efekty działania Ray Tracingu można zobaczyć na filmie udostępnionym przez firmę NVIDIA:
Ray tracing był procesem, który wymagał niezwykle dużej mocy obliczeniowej zwłaszcza w grach komputerowych. Jednak nowoczesne karty graficzne, takie jak te oparte na architekturze NVIDIA RTX, czy AMD Radeon RX, wprowadziły dedykowane rozwiązania, które są zoptymalizowane do przyspieszania operacji związanych z ray tracingiem, umożliwiając obsługę tej technologii w grach w czasie rzeczywistym.
2. DLSS - czyli sztuczna inteligencja do poprawy wydajności
DLSS to skrót od "Deep Learning Super Sampling". Jest to technologia opracowana przez firmę NVIDIA, która wykorzystuje sztuczną inteligencję, a dokładniej głębokie uczenie maszynowe, do poprawy jakości grafiki w grach komputerowych przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia sprzętowego. Jest szczególnie użyteczne dla graczy, którzy chcą cieszyć się zaawansowaną grafiką w grach, ale jednocześnie mają ograniczone zasoby sprzętowe. W wielkim skrócie poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji technologia DLSS uczy się, które elementy mają być wyświetlone w odpowiedniej jakości oraz kolejności tak, aby oprawa wizualna na tym nie ucierpiała, a płynność rozgrywki znacząco zyskała. Jest to szczególnie użyteczne narzędzie w połączeniu z wcześniej wspomnianym ray tracingiem, który jest bardzo "zasobożerny".
Jak to wygląda w praktyce? Możemy przekonać się na poniższym filmie:
Główne cechy DLSS to:
- - Deep Learning - algorytm DLSS wykorzystuje modele głębokiego uczenia maszynowego, które są trenowane na ogromnych zbiorach danych graficznych. Te modele są w stanie analizować obraz i dokonywać predykcji, co pozwala na generowanie bardziej szczegółowych i wyraźnych obrazów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności
- - Super Sampling - tradycyjne metody antyaliasingu, takie jak SSAA (Super Sampling Anti-Aliasing), polegają na renderowaniu obrazu w wyższej rozdzielczości, a następnie skalowaniu go z powrotem do pożądanej rozdzielczości. DLSS także korzysta z pewnej formy super samplingu, ale z zastosowaniem głębokiego uczenia maszynowego w procesie interpolacji.
- - Obniżenie obciążenia sprzętowego - jednym z głównych celów DLSS jest zwiększenie wydajności w grach przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości grafiki. Działa to poprzez umożliwienie renderowania gry w niższej rozdzielczości, a następnie stosowanie algorytmu DLSS do inteligentnego powiększenia i poprawy jakości obrazu.
- - Skalowalność - technologia DLSS jest szczególnie korzystna dla gier w trybie ray tracingu, gdzie obciążenie graficzne może być wyjątkowo duże. DLSS pozwala na uzyskanie lepszej wydajności w grach z zaawansowanymi efektami wizualnymi, takimi jak ray tracing, bez znacznego pogorszenia jakości obrazu.
- - Wsparcie dla sztucznej inteligencji w czasie rzeczywistym - nowsze wersje DLSS wprowadzają możliwość korzystania z modeli generacji sztucznej inteligencji w czasie rzeczywistym, co pozwala na dynamiczną adaptację do zmieniającej się sceny w grze
3. Podsumowanie
Ray Tracing oraz DLSS to technologie, które są dostępne na rynku już kilka dobrych lat, jednak wciąż są rozwijane i udoskonalane. Każda kolejna generacja karta graficznych wprowadza aktualne wersje i usprawnienia do tych rozwiązań. Developerem gier umożliwia to tworzenie coraz bardziej rozbudowanych narzędzi oraz gier, a użytkownikom daje dostęp do coraz bardziej realistycznych wrażeń płynących z rozgrywki. Decydując się na zakup nowej karty graficznej lub nowego komputera warto zadbać o to, aby ray tracing oraz dlss były obsługiwane.
Jeśli szukasz karty graficznej z obsługą ray tracingu koniecznie sprawdź naszą bogatą ofertę. Znajdziesz w niej zarówno karty NVIDIA jak i AMD czy Intel.
![]() |
![]() |
![]() |
Sprawdź karty graficzne NVIDIA | Sprawdź karty graficzne AMD | Sprawdź karty graficzne Intel |